септември 25, 2017

Dimitris Michalaros: Средствата за културата са също толкова важни колкото тези за хиругията

Срещата ни с визауалния артист, куратор и културен мениджър Dimitris Michalaros (http://www.dimitrismichalaros.com/) e провокирана от една прекрасна инициатива на Къща Creative Hub, която през май организира тренинг на тема Културен мениджмънт и Креативна икономика с негово участие. Събитието включваше лекции, практически упражнения и най-вече разговори с фокус върху различни стратегии за управление на културно пространство. Какво разказа Димитрис специално за Apropos.bg, вижте краткото ни интервю:  

18216522_617496655126086_4897937407633018933_o

Здравей, Димитрис, за първи път ли си в България? Какви са твоите впечатления?

Това не е първият ми път в България, но е първото ми посещение на София. България има голям потенциал за развитие в областта на културата и креативната икономика и развитието на предприемачеството на Балканите. Очакванията ми са големи, тъй като тези два сектора са във фокуса на основния ми интерес в момента, а България е най-близкия ни европейски съсед. Това е защото може би се чувствам повече европеец отколкото грък /макар и винаги да съм бил горд, че съм грък/.

Имаш ли някаква представа относно нивото, качеството и динамиката на културния живот в България?

Имам представа, но по-малка в сравнение с тази за други страни, основно натрупана от партньорство с български артисти, куратори и арт мениджъри в рамките на моята професионална кариера. Чувствам, че има динамика, но тази динамика се нуждае от лидери и добър мениджмънт за да развива възможности.

Ти си в София за лекцията Cultural Management and Creative Economy в Къща Creative Hub, кое е най-важното, на което искаш да научиш българските си колеги?

Бих искал да споделям повече отколкото да уча. Креативният мениджмънт е моят основен източник на доход и моята страст. Искам да споделя опита си и практиките с моите колеги. Аз съм изключително откровен и споделям всичко, защото това е най-добрият начин да се развия аз самият.  Чувствам, че фактът че моят опит и умения в културния мениджмънт и арт администрацията са създадени и развити в икономика по време на криза, което би бил полезен опит. Искам да споделя практики за групова работа, лидерство, бюджетиране, малко за възможностите за финансиране и най-важното за израждането на общност.

Какви са качествата, които трябва да притежава успешният културен мениджър?

Културният мениджмънт е широка тема и засяга много аспекти на културата. Всеки – с различни нужди и ценности. Научните изследвания безспорно са много важни, защото научаваш теорията, която обикновено пасва на идеален сценарий. Но истината е на истински терен с истински проблеми. Затова трябва да станеш креативен, но и да умееш да приоритизираш, да си информиран за технологиите, които могат да ти служат в мисията, да направиш екип и да го управляваш по най-добрия начин. Но нещата в живия живот не са толкова идеални. Особено в страните, които изживяват криза в икономиката и такива, в които липсва културна политика и стратегия. Така че нужни са комплекси качества: език, интернационална перспектива и обучение, креативност, екипна игра, наистина добър стрес мениджмънт, разбиране на технологиите, комуникационни умения и добро разбиране на естетическите ценности. Малко знание в областта на графичния дизайн винаги е от полза също.

Как е уреден въпросът с финансирането на културата в Гърция?

По-голямата част от финансирането идва от Европейския съюз и национално финансиране, доста по-малко – от частния сектор. Икономическата криза в Гърция обърна голяма част от частното финансиране за култура и изкуство в дарения за учзвими групи в обществото с нужди за храна, дрехи, лекарства, социални придобивки и др.    През 2013 година процентът от брутния вътрешен продукт, отишъл за култура е 2,8%., а за 2015 мисля, че е около 0,16%. Относно другите източници на пари, наистина много зависи от вида на проекта, за който се договаряш. Но със сигурност винаги има начин да намериш пари или услуги, които да са ти полезни в замяна на твои услуги, свързани с проекта.  Но съставките винаги са различни.

Наистина ли парите са толкова важни за развитието на културата?

Наистина ли парите са важни в хирургията? Дори докторът да иска да оперира безплатно, някой трябва да плати за другите неща – санитарните материали, болницата, екипът … Вероятно има начин те да са безплатни за пациента, но само ако някой плати като филантроп или спонсор. Мисля, че този отговор пасва не само в областта на изкуството и културата, но в почти всеки сектор.

Ти си фокусиран върху темата за изкуство и технологии, включително кинетично изкуство, роботи, уеб. Препоръчай ни три технологични проекта на изкуство, които трябва да видим.

Единият е непременно Ear on Arm на Stelarc, другият – Botched Dollies на France Cadet и Mechanical Mirrors на Daniel Rozin.

ear6

s_vue_expo_VIA_2013_1

woodenmirrormuseum

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*